Blommor

Virknål: 3.5 mm
Garn: Restgarner

Gör 6 lm och slut dem till en ring med en sm.

Varv 1: 3 lm *1 st, 1 lm* om ringen. Upprepa 5 ggr.

Varv 2: *1 fm, 1 lm, 1 st, 1 dst, 1 st, 1 lm, 1 fm* om bågen. Upprepa 5 ggr = 5 blomblad.

Varv 3: Vänd arbetet så du virkar på avigsidan. *3 lm, 1 fm* med nedtag mellan blombladen. Upprepa v ut.

Varv 4: Vänd tillbaka arbetet. I varje båge virkas nu * 1 fm, 1 lm, 2 st, 2 dst, 2 st, 1 lm, 1 fm*. Avsluta med en sm.

Varv 5: Vänd arbetet så du virkar på avigsidan. *5 lm, 1 fm* med nedtag mellan blombladen. Upprepa v ut.

Varv 6: Vänd tillbaka arbetet. I varje båge virkas nu * 1 fm, 1 lm, 2 st, 3 dst, 2 st, 1 lm, 1 fm*. Avsluta med en sm.

Varv 7: Vänd arbetet så du virkar på avigsidan. *7 lm, 1 fm* med nedtag mellan blombladen. Upprepa v ut.

Varv 8: Vänd tillbaka arbetet. I varje båge virkas nu * 1 fm, 1 lm, 3 st, 3 dst, 3 st, 1 lm, 1 fm*. Avsluta med en sm.

8 kommentarer:

  1. precis vad jag har letat efter ! stort tack. Måste jag prova. (jag som inte hållit i en virknål sedan slöjden i skolan)! hhmmm. Är det svårt??

    SvaraRadera
  2. Pernilla: Vad kul! Nä, de är inte speciellt svåra att göra, å skulle du köra fast kanske jag kan hjälpa dig via mail ;) Kom gärna med synpunkter på mönstret om något verkar oklart.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Åh vilken bra instruktion! Den ska jag prova!

    SvaraRadera
  4. Tack!
    jag blir alltid lika glad och lättad när jag hittar beskrivningar som är på svenska! ;)
    Visserligen klarar jag av enklare beskrivningar på engelska, men det tar ju tiiiiid.

    SvaraRadera
  5. Tack för en bra beskrivning!
    Jag prövade att virka i ett riktigt luddigt och "trådigt" garn. Det blev en jättekul effekt, nästan som fuskpäls. Nu ska jag bara fästa en liten säkerhetsnål på baksidan så, vips, har jag en brosch. Det kommer nog att bli flera. Bra julklappar eller paketdekorationer.

    SvaraRadera
  6. Kul att mönstret uppskattas!
    Elvan: Det låter som en kul idé att använda sig av luddigt/trådigt garn, det måste jag prova!

    SvaraRadera
  7. Tack för mönstret! Hoppas det är ok att jag länkar... ha en bra dag!

    SvaraRadera
  8. Jenny: Håll till godo! Klart det är ok att du länkar.

    SvaraRadera